Двадцять років боротьби та досягнень.

Цього року виповнюється 20 років від початку реальної діяльності системи накопичувального недержавного (добровільного або приватного) пенсійного забезпечення. Система накопичувального пенсійного забезпечення впроваджувалася в Україні в рамках пенсійної реформи як частина загальної пенсійної системи України, що мала складатися з трьох рівнів: загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (Пенсійний фонд України), загальнообов'язкової накопичувальної пенсійної системи та добровільної (недержавної) накопичувальної системи.

Основні параметри пенсійної реформи були визначені ще в 1998 році, а в 2004 році, після тривалих обговорень та консультацій із міжнародними партнерами, набрав чинності Закон України "Про недержавне пенсійне забезпечення". Це стало поштовхом для розробки підзаконних актів у цій сфері та створення інфраструктури для функціонування недержавної пенсійної системи. Принципово новим елементом цієї системи став адміністратор недержавного пенсійного фонду, на якого були покладені основні функції з забезпечення життєдіяльності фонду, зокрема ведення індивідуальних пенсійних рахунків, на яких накопичувалися пенсійні кошти громадян — учасників фонду.

До кінця 2004 року були створені перші адміністратори пенсійних фондів, серед яких і Адміністратор пенсійного фонду "Центр персоніфікованого обліку", який наразі здобув широкої відомості під своєю скороченою назвою – АЦПО. АЦПО є ровесником системи недержавного пенсійного забезпечення і поділяє з нею всі її успіхи та труднощі.

Початок нашої діяльності був непростим, але водночас дуже цікавим. Усе було вперше: вперше застосовувалося нове законодавство, яке, природно, не було досконалим; впроваджувалася новітня система персоніфікованого обліку, що передбачала облік у одиницях пенсійних внесків (нині — одиниця пенсійних активів); отримувалася ліцензія на провадження діяльності з адміністрування за однією з найвимогливіших процедур у фінансовій сфері.

Наша компанія була заснована міжнародною корпорацією "Квазар-Мікро" — провідним на той час європейським системним інтегратором, який надавав послуги з побудови ІТ-інфраструктури, управлінського та технологічного консалтингу, впровадження систем управління підприємствами, системної інтеграції, розробки програмного забезпечення, сервісу та навчання. Серед партнерів корпорації — лідери світового IT-ринку: Oracle, Cisco Systems, Microsoft, IBM, Hewlett-Packard, Motorola та інші.

Корпорація спільно з Акціонерною компанією "КІНТО" (одним із лідерів вітчизняного інвестиційного ринку) започаткувала пенсійний проєкт, який передбачав створення недержавного пенсійного фонду "Соціальний стандарт" — одного з найстаріших пенсійних фондів в Україні — та інфраструктури для його обслуговування. Управління активами цього фонду здійснює "КІНТО", а адміністрування — АЦПО, стартові технологічні можливості якого забезпечила корпорація "Квазар-Мікро". Перша версія нашої системи персоніфікованого обліку була створена саме фахівцями "Квазар-Мікро". Постачання та інтеграція програмного та апаратного забезпечення також здійснювалася материнською корпорацією. Таким чином, ми, можна сказати, генетично успадкували схильність до технологічного розвитку.

Слід зазначити, що за всю історію системи недержавного пенсійного забезпечення професійні адміністратори складали незначну частину серед всіх компаній, що отримували ліцензію на адміністрування. Багатьма діяльність з адміністрування розглядалася як супутня до діяльності з управління активами (поєднання цих видів діяльності дозволяється Законом). Ми, серед небагатьох, вирішили не розпорошуватися і, незважаючи на значні витрати перших років діяльності, зосередитися виключно на адмініструванні, маючи на меті досягнення найвищої якості обслуговування наших клієнтів  пенсійних фондів та громадян- учасників цих фондів із забезпеченням найвищого рівня технологічного супроводження. Наша подальша історія підтверджує правильність цього вибору.

2004 рік - рік заснування АЦПО - був дуже непростим для України. Він розпочинався доволі вдало: економіка демонструвала дуже непогані показники, вітчизняний фондовий ринок зростав шаленим темпами, інвестиційні фонди демонстрували доходність на рівні 100% річних, потік інвестицій як вітчизняних, так і закордонних давав надію на сталий розвиток, долар стояв "як вкопаний" на рівні 5.3, Руслана Лижичко виграла Євробачення, Віталій Кличко став чемпіоном світу за версією WBC. Зірки, здавалося, складалися найкращим чином. Більшість громадян підтримувала кандидата в Президенти Віктора Ющенка - молодого, красивого, розумного і патріотично налаштованого. Але нашого споконвічного сусіда та "брата" не влаштовували наші успіхи і він вирішив спаплюжити вибір українського народу: почалися масовані інформаційні атаки, Ющенка було отруєно і, врешті-решт, було викривлено результати виборів, що підняло народ на Помаранчеву революцію.

Тоді ми всі заплатили за свою свободу суттєвим погіршенням економічних показників: росія почала давити нас газом, інвестиційні проєкти заморожувалися або згорталися. Наша попередня маркетингова стратегія, що була орієнтована на індустріальних гігантів півдня та сходу України, потребувала суттєвих змін. Ми змогли адаптуватися під ці умови і, завдяки тому, що вітчизняний фондовий ринок зміг переорієнтуватися на вітчизняних інвесторів, спрямували свої зусилля на роботу з фізичними особами.

На початок 2008 року ми вже мали в обслуговуванні 18 недержавних пенсійних фондів, в яких сукупно було відкрито більше 31 тис. пенсійних рахунків, на яких обліковувалося більше 40 млн. грн. За цими показниками вже тоді ми були одним з лідерів серед адміністраторів пенсійних фондів. Ринок пенсійного забезпечення тоді бурхливо розвивався. Загальна кількість фондів перевищувала 100, а загальна вартість пенсійних активів – наближалася до 0.5 млрд грн. Середня доходність пенсійних накопичень за 2007 рік перевищувала 50%. Це був "золотий вік" вітчизняної пенсійної системи, період її розквіту.

Але вже на початку 2008 року почали надходити "тривожні дзвіночки" про насування світової фінансової кризи. Наші можновладці не вірили в те, що ця криза може нас торкнутися, оскільки Україна ще не була настільки інтегрованою в світову економіку. Вони ("вона" ) самовпевнено заявляли, що "зачинили двері перед кризою", але вже восени "впав" Промінвестбанк, а за ним потягнулися ще декілька немаленьких банків. Долар "поліз вгору", закордонні інвестори панічно фіксували збитки та забирали свої гроші. Нарощуванню кризи сприяла ментальність деяких наших олігархів, які вважали, що в період кризи борги повертають лише боягузи та ті, хто несповна розуму. Фондовий ринок, особливо ринок акцій, катастрофічно впав і середня збитковість пенсійних фондів за 2008 рік склала біля 30%.

Багато вкладників пенсійних фондів, що прийшли в період підйому та шаленої доходності, розраховуючи на швидкі прибутки, розчарувалися і намагалися вийти з системи. Але учасникам ринку вдалося переконати більшість, що пенсійні гроші - то довгі інвестиції, що ще будуть і злети, і падіння, а в довгостроковій перспективі система доведе свою ефективність. І вже наступного року ми змогли на практиці це довести. Ті, хто зберігав холодний розум і правильно оцінював можливості вітчизняної економіки, своєчасно переорієнтувалися на вітчизняні державні боргові зобов'язання (як внутрішні так і зовнішні), яких панічно позбувалися закордонні інвестори із суттєвими дисконтами. В той час державні облігації забезпечували доходність до 70% річних. Таким чином, вже в 2009 році пенсійна система в середньому відіграла падіння 2008 року і з прибутком відновила вартість пенсійних накопичень.

Але криза не минула для нас без наслідків – в подальші роки розвиток системи сповільнився.  Важке становище вітчизняних промисловців (деякі взагалі збанкрутіли)та недовіра населення до банків і фінансових установ в цілому, призвели до того, що потік внесків в пенсійну систему суттєво скоротився, а залучення нових вкладників впало практично до нуля.

Після 2011 року довіра до системи почала потроху відновлюватися, система на загальному фоні демонструвала дуже непогані показники. Доходності, звісно, вже не були такі, як в період бурхливого зростання, але успішно конкурували з банківськими депозитами. З'явилися нові вкладники, які вже більше розуміли принципи роботи пенсійної системи, її переваги і не гналися за надприбутками, надаючи перевагу надійності та стабільності.

В той же час система почала консолідуватися. Враховуючи те, що багато проектів, що були орієнтовані на певні сектори економіки, почали згортатися, на ринку почалися процеси злиття фондів і, відповідно, укрупнення фондів. На кінець 2013 року систему утворювали біля 80 фондів, але загальна вартість пенсійних активів перевищувала 2 млрд грн., що належали майже 0.5 млн учасників.

Наша компанія до цього часу не тільки утримала, але й суттєво покращила свої лідерські позиції – ми обслуговували вже 24 пенсійних фонди (майже 30% ринку), з більше ніж 400 тис. рахунків (80% загальної кількості) на яких обліковувалося більше 100 млн. грн. Саме в цей період ми першими на ринку впровадили послугу "Кабінет учасника", яка дозволяє учасникам фондів, що обслуговує АЦПО, мати онлайн доступ до інформації із свого індивідуального пенсійного рахунку. Ми першими на ринку супроводжували процедури злиття пенсійних фондів, приймали активну участь у вдосконаленні законодавства в сфері недержавного пенсійного забезпечення, автоматизовували та оптимізовували бізнес-процеси адміністрування пенсійних фондів.

В черговий раз ринок відродився з попелу. Попереду замайоріло щасливе майбутнє: вітчизняна економіка майже відновилася, в 2012 році Україна успішно провела чемпіонат Європи з футболу, активно йшла робота з Європейським Союзом над угодою про асоціацію. І знов втрутився наш заклятий "брат" та сусід… Підписання угоди було відхилено, протест студентів, що розпочався з цього приводу, було жорстко подавлено. Народ України піднявся на Революцію гідності.

Протягом 2014 року Україна втратила тисячі життів, Крим та частину Донбасу. Економіці було завдано черговий удар, були втрачені значні промислові потужності. Це не могло не відобразитися на стані накопичувальної пенсійної системи. Процеси консолідації на ринку посилилися, кількість фондів почала зменшуватися. Але кількість рахунків залишалася стабільною і навіть потроху збільшувалася, так само, як і вартість пенсійних активів (якщо не враховувати вартість активів найбільшого фонду – Корпоративного фонду Національного банку України) Та це було скоріше внаслідок дії політичних, а не економічних факторів. В цілому ринок, що пройшов світову фінансову кризу, досить стійко витримав удар, пов'язаний із зовнішньою агресією.

По мірі того, як країна призвичаювалася жити в умовах постійного напруження, пов'язаного з тимчасовою окупацією наших територій, втратою зв'язку з частиною наших громадян та політичним тиском нав'язаних нам мінських домовленостей, система недержавного пенсійного забезпечення продовжила свій подальший розвиток, маючи на меті досягнення європейських соціальних стандартів та забезпечення гідного життя наших громадян. Система стала настільки стійкою, що навіть економічні складнощі, пов'язані з пандемією коронавірусу та карантинними заходами, практично не відобразилися на її показниках. Інфраструктура швидко навчилася працювати в умовах локдауну без зниження якості послуг. В цей період почали стрімко розвиватися технології електронного документообігу з використанням цифрового підпису. Довіра до системи поступово зростала і на початок 2022 року сукупна вартість пенсійних активів майже досягла 4 млрд грн., а кількість учасників системи перевищила 0.8 млн осіб. При цьому кількість фондів внаслідок консолідації зменшилася до 60, але їх надійність та ефективність значно підсилилися.

В цей період наша компанія продовжила підтверджувати свою позицію інноваційного лідера. Ми першими на ринку реалізували автоматичне SMS-, а згодом Viber-інформування учасників наших фондів про операції на їх рахунках та стан цих рахунків. Були відкриті канали спілкування з нашими вкладниками та учасниками у Facebook, YouTube, Telegram та Viber. Вдосконалювався функціонал нашого застосунку "Кабінет учасника". Ми першими на ринку реалізували спільний технологічний проєкт з ПриватБанком щодо залучення через застосунок Приват24 вкладників до пенсійних фондів, що ми обслуговуємо. Нажаль цей успішний проєкт було припинено з початком повномасштабного вторгнення, але ми отримали корисний досвід взаємодії між державними та приватними інституціями.

В цей період ми не припиняли приділяти велику увагу вдосконаленню наших внутрішніх технологічних процесів, що дозволило нам забезпечити високу якість обслуговування значної кількості фондів та рахунків. Ми першими в Україні серед професійних учасників фондового ринку побудували окремий автоматизований канал надання щоденної спеціалізованої звітності Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку. На початок 2022 року ми обслуговували 17 пенсійних фондів з більше ніж 470 тис. рахунків, на яких обліковувалося більше 700 млн грн.

24 лютого 2022 року мирне життя нашої країни закінчилося. Скоріше "умовно мирне", оскільки з 2014 року країна знаходилася в стані збройного протистояння з проксі-формуваннями фашистського режиму російської федерації. Не можна сказати, що повномасштабний напад був для нас суцільною несподіванкою. Радше ми втішали себе сподіваннями, що може станеться диво і цього не відбудеться Але в черговий раз ми переконалися, що сподіватися на прояв людяності або хоча б здорового глузду від оскаженілої хижої тварини не варто.

Наша компанія з перших же годин вторгнення почала виконувати свій мобілізаційний план основу якого складали збереження даних систем персоніфікованого обліку та її апаратного забезпечення, а також організація зв'язку з працівниками та партнерами в умовах воєнного стану. Частина працівників активно підключилася до волонтерського руху щодо допомоги нашим Збройним силам, частина приймала активну участь в мобілізаційних заходах ЗСУ.

Коли шок перших днів минув, спільно з партнерами було прийняте рішення, незважаючи на небезпеку, що нависла над Києвом та постійні обстріли, все ж таки відновити діяльність пенсійних фондів. Вже 7 березня 2022 року ми запустили свій центр обробки даних та організували роботу компанії в онлайн. Працівники компанії, навіть перебуваючи в укриттях, продовжували обслуговувати учасників пенсійних фондів та забезпечувати безперервну діяльність пенсійних фондів. Ми не припиняли роботу нашого кол-центру, продовжували без затримок здійснювати регулярні та одноразові виплати. Особливо зворушливим було в цей час чути здивування та подяки наших учасників, які вимовлялися із сльозами в голосі: "Ви працюєте? Які ви молодці! Ми непереможні!".

В травні, коли наші воїни відігнали наволоч від Києва, ми вже повноцінно повернулися в повному складі в наш офіс і продовжили свою діяльність заради наших учасників. Слід зазначити, що до цього часу довіра до системи, в цілому, і до нас, зокрема, зросла настільки, що в цей тяжкий період практично не було відтоку учасників, а 21.03.2022 року було укладено перший "воєнний" пенсійний контракт за яким здійснено пенсійний внесок. Тобто менше, ніж через місяць від початку повномасштабного вторгнення!

В перші місяці повномасштабного вторгнення, в умовах цілковитої невизначеності, регулятором фондового ринку- Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку- було прийняте рішення обмежити (фактично припинити) операції на фондовому ринку з метою максимального убезпечення коштів інвесторів та пенсійних активів. Але вже в серпні 2022 року після оцінки життєздатності та стійкості інфраструктури фондового ринку було прийняте рішення про часткове зняття обмежень з операціями з цінними паперами. Перші торги, природньо, призвели до зниження вартості фондових активів на тлі загальної невизначеності та занепокоєння. Але це зниження не було катастрофічним, що довело правильність раніше прийнятого рішення щодо обмеження операцій, що зберегло активи від панічних та необдуманих дій. Загальна вартість активів пенсійної системи внаслідок цього знизилася не більше, ніж на 2%, а вже до кінця 2022 вона відновилася та продовжила подальше зростання.

Ще однією з проблем, що принесла із собою війна, стала проблема порушення звичних комунікацій в нашому суспільстві. Значна частина наших громадян вимушено залишили свої помешкання, багато з них виїхали за кордон. Велика частина наших громадян встала на захист батьківщини, вступили до лав ЗСУ, Національної гвардії та бойових підрозділів СБУ. В цих умовах єдиним рішенням, яке дозволило нам утримати високу якість наших послуг, було активне переведення їх в електронну сферу. Дуже сприяло цьому широке розповсюдження електронних сервісів Дія. Вже в липні 2022 року ми розпочали проєкт інтеграції сервісів Дія в наші послуги і в серпі 2023 ми вже уклали перші в Україні пенсійні контракти в онлайн з використанням цих сервісів. Відтепер будь-який громадянин України, незалежно від його місця перебування, може надійно та захищено підготувати для себе пенсійний контракт та підписати його з використанням лише власного смартфону. Зараз основна частина наших контрактів укладається саме так. Ми також інтегрували ці сервіси в наш застосунок "Кабінет учасника", що дозволило проводити авторизацію та подання деяких заяв з використанням Дія-підпису. Робота в цьому напрямку продовжується і ми сподіваємося, що найближчим часом ми зможемо перевести в онлайн весь асортимент наших послуг.

Черговим викликом для країни і для нас стали терористичні атаки російських фашистів на енергосистему України. Вся країна стала боротися та працювати в умовах обмеженого електропостачання. Ми здійснили інвестиції у власний проект енергонезалежності і зараз можемо констатувати, що надійність наших послуг значно підвищилася. Ми, звісно, не можемо давати 100% гарантію безперервності нашої діяльності в умовах постійних обстрілів, але стабілізаційні та екстрені відключення протягом робочого дня ми долаємо без проблем.

Теж саме можна сказати про систему в цілому - вона адаптувалася до складних умов і продовжила свій розвиток, підтверджуючи загальну теорію, що система накопичувального пенсійного забезпечення є одним з найнадійніших фінансових інструментів. Сьогодні наша система недержавного пенсійного забезпечення базується на 53 діючих пенсійних фондах, що обслуговують рахунки майже мільйона наших громадян, на яких обліковуються більше 5 млрд грн. 

Загальна кількість НПФ Загальна кількість недержавних пенсійних фондів 

Середньозважена доходністьСередньозважена доходність пенсійнх активів

Сукупна вартість пенсійних активівСукупна вартість пенсійних активів

І наша компанія, Адміністратор пенсійного фонду "Центр персоніфікованого обліку", відіграє дуже помітну роль в діяльності цієї системи – ми обслуговуємо 18 недержавних пенсійних фондів, в яких накопичено 1.3 млрд грн. пенсійних коштів більше ніж 470 тис. наших громадян. Ми вже виплатили більше 150 млн грн. пенсій нашим учасникам.

 

Ми не зупинимося!

Ми поборемо!

Все буде Україна!